תקשורת ומדיה בהקשר הטכנולוגי

 

התחבורה הופכת לחכמה יותר – ומצריכה התאמות בכוח האדם”
חברת מומנטום, בשיתוף עם משרדי הממשלה, מקדמת פרויקט לפיתוח מגמות לימוד לתחבורה חכמה עבור תלמידי התיכונים: “יוצרים את דור העתיד של העובדים”
משה כהן 30/01/2020 מעריב 
פרויקט לפיתוח מגמות לתחבורה חכמה (צילום: דוברות הטכניון)
11 חברות מובילות בתחום הדפסה ביולוגית תלת מימדית מתוך medium פיברואר 2020.
3D-Bioprinting הינו תחום מחקר ופיתוח העוסק בפיתוח והדפסה של רקמות אנושיות בתלת מימד למגוון שימושים רפואיים. “הדיו” של מדפסות מסוג זה מורכב מתאים ומדיום ביולוגי המתאים להתפחותם וגדילתם.
דוגמאות לחברות העוסקות בתחום הנ”ל:
לחברת Organovo לחצו כאן – החברה מפתחת רקמות אינושיות בהדפסה ביולוגית תלת מימדית ושואפת לפתח איברים שלמים ע”י שימוש בטכנולוגיה זו. המוצר המפורסם של החברה הינו exVive3D ™ liver tissue – רקמת כבד אינושי המודפסת בתלת מימד לשימוש בבחינת רעילות תרופות.
לחברת 3D Bioprinting Solutions לחצו כאן
לחברת Rokit Healthcare לחצו כאן 

סרטון הסבר לגבי הטכנולוגיה 3D-Bioprinting  לעומת הדפסה בתלת מימד רגילה, להלן:

סרטון הסבר לגבי שיטת הדפסת האיברים שמתכננת חברת אורגנובו:

KFC מפתחת חטיפי עוף בהדפסת תלת מימד

רשת המזון האמריקנית מפתחת נאגטס המיוצרים מטכנולוגיה שמשלבת שימוש בתאי עוף ובחומרים צמחיים בניסיון לחקות את הטעם והמרקם של עוף אמיתי. המוצר הסופי לא יהיה צמחוני.
נאגטס ביו-מודפסים של KFC יפותחו ע”י שימוש בטכנולוגיה של 3D Bioprinting של חברה רוסית.
מתוך Ynet כתב: ישראל וולמן

 טכנולוגיה חדשנית לניטור תהליכים מטבוליים ברקמה הסרטנית ברמה התת-תאית 

במחקר שהתפרסם לאחרונה ב – Nature Communications, מציג פרופ’ תומר שלומי מהפקולטות לביולוגיה ולמדעי המחשב ומרכז לורי לוקיי למדעי החיים והנדסה בטכניון טכנולוגיה חדשה לניטורם של תהליכים מטבוליים באזורים השונים בתוך התא. לדבריו, “פיתחנו שיטה למעקב אחר קצבים של ריאקציות מטבוליות (השטף המטבולי) ברזולוציה תת-תאית, ובפרט במיטוכונדריה ובציטוזול.” המיטוכונדריה היא “תחנת הכוח” של התא והציטוזול הוא הנוזל שבתוך התא.

מתוך אתר הטכניון 4.2019

 

מכונית הפורמולה הקלה בעולם

מכונית המירוץ הנוכחית של הטכניון, עם 60 כוחות סוס, היא כאמור הרכב הקל ביותר בהיסטוריה של תחרויות פורמולה סטודנט – היא שוקלת 132 קילוגרם בלבד לאחר שהשילה מעליה יותר מ-120 קילו תוך שלוש שנים בלבד.

מתוך אתר הטכניון 8.2019

הפורמולה הקלה בעולם
פיתוח מערכת יעילה, אמינה וזולה ליירוט בלוני נפץ ובלוני תבערה. 

חפן אוטונומי המבוסס על בינה מלאכותית. הרחפן מזהה בלונים, עוקב אחריהם ומפוצץ אותם ביעילות גבוהה ובדיוק רב. זאת באמצעות מצלמה קדמית ואלגוריתם המזהה את הבלונים. הרחפן מאתר את הבלון הקרוב ביותר, מפוצץ אותו וממשיך לבלון הקרוב הבא עד שאינו מזהה עוד בלונים.

מתוך אתר הטכניון 29.4.19

קישור לסרטון בפייסבוק 

מאתר ומפוצץ את בלוני תבערה
 קורטיקה פיתחה AI אוטונומי לרכב אוטונומי

בניגוד למערכות AI כמו זו של מובילאיי, האלגוריתמים של קורטיקה לומדים ללא הנחיה מראש וללא תיוג, מה שמקנה להם דיוק ומורכבות גדולים יותר. כעת, קורטיקה תשתף פעולה עם Renesas היפנית בתחום הרכב.

מתוך אתר  https://techtime.co.il 13.1.19

רכב אוטונומי – קורטיקה
 אסטרטגיה ביוכימית שפותחה בטכניון, בשיתוף חוקרים מיפן ומארצות הברית, עשויה להוביל לפיתוח טיפולים אנטי-סרטניים חדשים. 

חלבונים ייחודיים, שאותם כינו החוקרים חלבוני אוביקוויטין, מתייגים חלבונים משובשים ב”תג מוות” המוביל לפירוקם בפּרוֹטֵאָזוֹם – פח האשפה התאי. תהליך זה חיוני לחיי האורגניזם שכן בלעדיו יפגעו החלבונים המשובשים בתפקודים רבים של התא.

כיום ברור כי פעילותה התקינה של מערכת האוביקוויטין חיונית לתפקודו הבריא של האורגניזם, ולא רק בהקשר של פירוק חלבונים משומשים אלא גם בתפקידים רבים אחרים. שיבושים במערכת זו גוררים מחלות קשות ובהן סוגי סרטן שונים, ALS, סיסטיק פיברוזיס, פרקינסון ומחלות נוירודגנרטיביות אחרות.

מתוך אתר הטכניון 11.6.19

תרופה לסרטן
פרופ’ אשרף בריק
 החללית בראשית: חללית ישראלית לירח  לאחר השיגור ההיסטורי המוצלח ב-22 בפברואר, 2019, בצעה החללית בראשית מספר תמרונים מוצלחים, ביניהם זה שב-4 באפריל הכניס אותה למסלול סביב הירח. ביום חמישי בערב, ה-11 באפריל, היא ניסתה לנחות בים הרוגע נחיתה רכה, אך התרסקהההישג של משימת בראשית הוא בפני עצמו חסר תקדים בקנה מידה עולמי. יומיים לאחר התרסקותה, הכריז נשיא SpaceIL, המיליארדר מוריס קאהן, על ניסיון נוסף: בראשית 2.

מתוך אתר ISA סוכנות החלל הישראלית הועלה ב 5.9.2019

החללית בראשית: חללית ישראלית לירח
הטכניון, מכון ויצמן למדע והמכון לטלמטיקה בגרמניה יפעילו מערך לוויינים חדשני על בסיס טכנולוגיית CT, אשר יספק מידע על עננים ועל השפעתם על האקלים

הפרויקט, שיספק מידע על עננים ועל השפעתם על האקלים, זכה במענק של 14 מיליון יורו מטעם המועצה האירופית למחקר.
מטעם הטכניון מוביל את המיזם פרופ’ יואב שכנר, מומחה בראייה ממוחשבת ובטומוגרפיה ממוחשבת וחבר סגל בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי בטכניון.

מתוך אתר הטכניון 17.12.18

טכנולוגיית CT
לראות מבעד לעננים
 

פרס נובל לרפואה לשנת 2018: רתימת מערכת החיסון למאבק בסרטן

החוקרים אליסון והונג’ו הראו כיצד אסטרטגיות שונות לשיבוש הבלמים של מערכת החיסון יכולות לשמש בטיפול במחלת הסרטן. התגליות שלהם מהוות ציון דרך במאבק של האנושות כנגד הסרטן

תא דם לבן תוקף תא סרטני.
תא דם לבן תוקף תא סרטני.
רוקח רובוט בבית המרקחת

פיילוט שמתבצע ברשת סופר-פארם, משלב רובוט בחלוקת תרופות למטופלים בבית המרקחת. הרובוט יפזר את התרופות, ימיין אותן וילקט על פי המרשמים, מה שצפוי לקצר את זמן ההמתנה ולהשאיר לרוקחים זמן לייעוץ רוקחי.

פיתוח ישראלי: חיישן שמזהה גידולים סרטניים ומאפשר לכרות אותם בשלמותם

קבוצת מדענים באוניברסיטת תל אביב פיתחה חיישן חכם שמאיר תאים סרטניים ומאפשר למנתחים לזהות אותם במהירות ולכרות אותם בשלמות ובאופן מדויק, מבלי לפגוע ברקמות הבריאות שלידם. המשמעות: עלייה באחוזי ההישרדות ובסיכויי ההחלמה של המנותחים
לקראת שיגור 3 ננו-לוויינים: הטכניון חנך תחנת קרקע

בטכניון אמרו כי התחנה תהווה מרכז בקרה עבור שלושת הלוויינים הקטנים שישוגרו בסוף השנה. הלוויינים, שגודלם כשל קופסת נעליים, ישמשו לקליטת אותות מכדור הארץ ולחישוב מיקום מקור השידור למטרות של חילוץ והצלה, איתור וזיהוי, חישה מרחוק וניטור
 למידה מבוססת פרוייקטים – גרסת ההלכה 

 בעיות קשב? יש קסדה שתכניס אתכם לריכוז

תחליף לריטלין? קסדה שפיתחו יזמים מהמגזר הערבי מזרימה סיגנלים למוח ומשפרת את היכולת להתרכז
שגיא כהן, ידיעות אחרונות 
צעד ענק לישראל: חללית ישראלית תשוגר לירח בסוף השנה

החללית הישראלית הקטנה של SpaceIL והתעשייה האווירית צפויה לנחות על הירח בפברואר 2019, חודשיים מיום השיגור בדצמבר. אם תצליח במשימה – ישראל תהיה המדינה הרביעית שמנחיתה חללית על הירח אחרי ארה”ב, רוסיה וסין

כתבת: ענבל עומר,  כלכליסט 

רשימת 20 הסטארט-אפים הישראליים החמים של 2018: מגזין ThMarker
כך עושים זאת בלונדון – 8 דרכים מעשיות לפיתוח דפוס חשיבה מתפתח אצל התלמידים

כתב: אסף צבן מתוך הגיע זמן חינוך 10.10.17

 

למידה מבוססת פרויקטים בגישה מולטי־דיסציפלינרית – יישום חדשני ברשת אורט לפי מודל : I steam (innovation science, technology, engineering, arts, and math) – הלימודים בתכנית מתקיימים במרכזי חדשנות – חללי עבודה חדשניים כמו בחברות היי-טק, במסגרת שעתיים שבועיות הניתנות בתוך המערכת, מעבר לשעות הלימודים הרגילות.

ספטמבר 2017

ראיון עם מר שמואל אבואב, מנכ”ל משרד החינוך-   על עתיד  החינוך הטכנולוגי שמתרחב ומתחזק.

תכנית אור ומיה ערוץ 10 – אוגוסט 2017

שמואל אבואב
רפואה בתלת ממד – המדפסות משתלטות על בתי החולים

השימוש במדפסות תלת ממד הופך להיות נפוץ יותר ויותר והרופאים מאמצים בחום את הטכנולוגיה. בהכנה לניתוח, בייצור שתלים ואפילו אצל רופאי השיניים ובתוך האוזניים. “מי שנחשף לטכנולוגיה נשבה. הרופאים של מחר לא יבינו איך עבדנו לפני מדפסות תלת הממד”

לכתבה לחצו כאן
מגזין “הטכניון” מגזין הטכניון
תקשורת המדע- “הידען” 23232
LINKS למידה בחברת המידע:

יצירה שיתופית של ידע בקהילות מוגברות טכנולוגיה

 

 4343
חדשות המדע חדשות המדע
 “החיבור” מגזין טכנולוגיה עברי  9999